המחלקה לחירום וטיפול נמרץ של חיות קטנות

אולטרהסאונד בחתול ספינקס במחלקת חירום וטיפול נמרץ

וטרינר תורן 24 שעות ביממה

 

אודות המחלקה

מחלקת חירום וטיפול נמרץ של חיות קטנות בבית החולים האוניברסיטאי מיסודה של האוניברסיטה העברית הינו המרכז הגדול ביותר לרפואת חירום של חיות מחמד בישראל.

במחלקה צוות רפואי (רופאים וטכנאים וטרינרים) 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה (גם בשבתות וחגים).

המחלקה לחירום ולטיפול נמרץ מספקת מענה מיידי לבעלי חיים במצב חירום כגון: תאונות דרכים, הכשות נחש, מכות חום ועוד, וכן מעקב צמוד לחולים הקריטיים המאושפזים בבית החולים.

צוות המחלקה כולל: רופאים בכירים, ביניהם רופאות מומחיות לרפואת חירום וטיפול נמרץ, מתמחים, אינטרנים וצוות טכנאים גדול ומיומן.

המחלקה מצויידת במכשור מתקדם המאפשר תהליכי אבחון וטיפול ברמה הגבוהה ביותר (כלובי חמצן, מנשמים, מערכת high flow, מכשיר דיאליזה, בנק דם צמוד ועוד).

בשעות שמחוץ לזמני הקבלה הרגילים של בית החולים (לילות, סופי שבוע וחגים), מגובה העבודה במחלקה על ידי צוות של רופאים כוננים, מומחים מהמחלקות האחרות של בית החולים, הזמינים לייעוץ טלפוני ובמידת הצורך גם לביצוע פרוצדורות חירום.


 

חירום - דפי מידע - רשימה (חלקית) של מצבים בהן מומלץ להגיע לבדיקה מיידית

 

המחלקה לחירום וטיפול נמרץ של חיות קטנות

דפי מידע

רשימה (חלקית) של מצבים בהן מומלץ להגיע לבדיקה מיידית

 

לכבוד הקיץ שהגיע....
בימות הקיץ אנו רואים מספר גבוה יותר של מקרי חירום, אולי מכיוון שהכלבים ובעליהם נמצאים יותר מחוץ לכתלי הבית. לכלבים כמובן חשוב מאוד לבלות גם מחוץ לבית אך חלק ממקרי החירום ניתן למנוע! 
חשוב להקפיד וללכת לטיולים עם רצועה ולשחרר את הכלבים רק במקומות בטוחים על מנת להפחית את הסיכוי לנשיכה ע"י כלב אחר, לפגיעה מרכב או מאופניים חשמליות (כן גם זה כבר הגיע...),. גם הרעלות מחומרים להדברת חרקים , חלזונות או עכברים הינן קשות ונפוצות וטיול עם רצועה יכול להפחית את הסיכוי לחשיפה.
חשוב להקפיד שלכלביכם יש מים טריים בצורה זמינה בכל שעות היום, מקום מוצל, ואין לקחת אותם לריצות או לטיולי אופניים במידה ואינם מורגלים לכך. אנו רואים כל שנה כ-20 כלבים הסובלים ממכת חום קשה!

למושבניקים שבינכם חשוב לדעת שמלענים (חלקי צמח הנראים כשיבולת שועל) עלולים לחדור לעור או להשאף ולגרום להתקפי שיעול, עיטוש או זיהום משני, וחשוב להוציא אותם באופן מיידי. במקרי שאיפה יהיה צורך בכניסה עם סיב אופטי תחת הרדמה כללית. גם הנחשים כבר יצאו מחוריהם, הכשות נחש עלולות להיות קטליות וחלקן מצריכות אישפוז וטיפול בנסיוב.

אספנו עבורכם מספר תמונות של מקרי חירום אותם אנו רואים על בסיס יומיומי ובדר"כ מצריכים הגעה מיידית לבית החולים. 
בכל מקרה, כאשר אתם זקוקים לווטרינר במצב חרום – חשוב שתזכרו כי אנו פתוחים סביב השעון ואצלנו נמצא וטרינר תורן 24 שעות, ובכל דילמה ניתן להתקשר ולהתייעץ האם כדאי להגיע ולהבדק.

 

הנה רשימה (חלקית) של מצבים בהן מומלץ להגיע לבדיקה מיידית:

  1. פגיעה מרכב או נפילה מגבוה, גם אם הכל נראה בסדר לאחר מכן (ובוודאי שאם לא) – כדאי להגיע לבירור כי אין פגיעות פנימיות, חזה אויר וכד.
  2. פצעי נשיכה – יש לנקות ולחטא את הפצעים כמה שיותר מהר ולהתחיל טיפו אנטביוטי. ישנם פצעים הדורשים פתיחה כירורגי לבירור מידת הנזר שמתחת לעור. פעמים רבות העור הינו רק "קצה הקרחון"! במקרים בהן יש חשש לחדירה לבטן או כאשר רואים אברי בטן מציצים יהיה צורך בפתיחת בטן חוקרת. פצעים החודרים לבית החזה לא תמיד יצריכו ניתוח.
  3. מצוקה נשימתית מכל סוג שהוא – אם הכלב שלכם מתקשה לנשום – אל תחכו! יש להגיע לבדיקת מיידית וברור הסיבה למצוקה הנשימתית על מנת לפתור את הבעיה. עד לברור הסיבה ינתן חמצן והרגעה במידת הצורך (לבעל החיים, לא לבעליו....)
  4. התמוטטות אקוטית – ישנן סיבות רבות להתמוטטות בינהן דימום לחלל הבטן, לבית החזה או לשק הלב, שבץ וכד. חשוב לברר...
  5. הקאות אקוטיות – כל כלב או חתול שמקיא פעמים רבות בטווח זמן קצר עלול לסבול מחסימת מעיים!
  6. שלשול דמי – במידה ויש דם טרי בצואה יתכן ומדובר בדלקת מעיים דמית.
  7. הכשת נחש. במידה האפשר יש להביא את הנחש או לצלם אותו על מנת לאפשר זיהוי.
  8. התקף עווית, בייחוד אם הוא נמשך יותר מכמה דקות, או אם הכלב לא חוזר לעצמו זמן קצר לאחר ההתקף.
  9. נפיחות בטנית וחוסר נוחות בכלבים מגזע גדול (עלול להעיד על היפוך קיבה)
  10. חתול אשר נכנס ויוצא מן הארגז ואינו נותן שתן – חסימות שתן נפוצות בחתולים זכרים צעירים. ככל שמחכים יותר זמן ולא פותחים את החסימה, הסיכוי להפרעות מלחים בדם ולנזק בלתי הפיך לכליות גדל. חסימת שן בחתול הינה מצב מסכן חיים. חסימות קיימות גם בכלבים אך פחות נפוצות. אם הכלב מתאמץ לתת שתן ויוצאות רק כמה טיפות תתכן חסימה. נקבות כמעט ואינן נחסמות ונוטות לסבול יותר מדלקות בדרכי השתן (כמו נשים...!)
  11. המלטה שאינה מתקדמת או גור שנראה תקוע בתעלת ההמלטה. בבית החולים ישנה מומחית לפוריות אתה אנו מתייעצים בכל דילמה הקשורה בהריון או בצורך לניתוח קיסרי.
  12. גרירת רגליים אחוריות /שיתוק אקוטי של רגליים אחוריות או של כל הרגליים
  13. חשיפה לרעלים כגון רעל עכברים, רעל חלזונות, שוקולד (בייחוד מריר), תרופות של אנשים וכד.