המחלקה לדימות וטרינרי (רדיולוגיה)

border
 
 

אודות המחלקה

דימות רפואי הוא ענף ברפואה העוסק בהתבוננות לתוך הגוף באופן שאינו פולשני (ללא ניתוח או החדרה של מכשירים שונים לגוף) לצורך הדגמת איברים ומבנים פנימיים.

התבוננות זו חיונית במקרים רבים לצורך זיהוי תהליכי מחלה (פתולוגיות) שונים ומסייעת בקביעת האבחנה, מעקב אחר הטיפול וההחלמה ותכנון כירורגי (ניתוחי) במידת הצורך.

מחלקת דימות בבית החולים הווטרינרי הינה מחלקת תמך המספקת שירותי דימות וטרינרי לכל מחלקות בית החולים. המכשור עימו אנו מבצעים בדיקות הדמיה מאפשר לנו לבדוק מגוון בע"ח כגון כלבים, חתולים, סוסים ואף חיות אקזוטיות (חמוסים, זוחלים, ציפורים ועוד).

ציוד ההדמיה המתקדם הקיים בביה"ח וניסיון הצוות הרפואי, המורכב מרופאים וטרינרים בעלי מומחיות בדימות וטרינרי ומצוות טכנאים מנוסים, מאפשר לבצע בדיקות דימות מורכבות, אשר מהוות שלב חשוב בתהליך הדיאגנוסטי וע"י כך משפרות את יכולתנו לתת רפואה נכונה ומתאימה לבע"ח החולה.

השירותים הניתנים במחלקת ההדמיה של בית החולים הווטרינרי כוללים:

  • צילומי רנטגן
  • בדיקות אולטרסאונד
  • בדיקות שיקוף (פלואורוסקופיה)
  • בדיקות CT (טומוגרפיה ממוחשבת)
  • סריקות MRI (תהודה מגנטית) 

פרוצדורות במחלקת רדיולוגיה

פרוצדורות במחלקה

צילום רנטגן

בצילום רנטגן נעשה שימוש בקרינת רנטגן, שהינה בעלת כושר חדירה גבוה, על מנת ליצור "תמונה" של איברי הגוף הנבדקים. צילומי רנטגן מספקים אינפורמציה רבה אודות מחלות הקשורות בבית החזה (לב, ריאה), שלד (גולגולת, עמוד שידרה, גפיים) ואברי הבטן השונים. בנוסף לצילומי "סקר" מבוצעים בביה"ח הוטרינרי צילומי רנטגן מורכבים הכוללים שימוש בחומר ניגודי המאפשר הדגמה טובה יותר של האיבר הנבדק. דוגמאות לפרוצדורות אלו הן צילומי "מיאלוגרפיה" בהם נעזרים בחומר ניגודי על מנת לאבחן מחלות הקשורות בחוט השדרה, וכן נעשה שימוש בחומר ניגודי במערכות העיכול והשתן על מנת לאבחן מחלות רלוונטיות במערכות אלו.

כמו כן, מתבצעים בביה"ח צילומי אגן לתעודה לפי דרישת ההתאחדות הישראלית לכלבנות.

ביה"ח מצויד במספר מערכות רנטגן דיגיטליות מהמתקדמות בתחומן אשר מאפשרות לבצע צילומי רנטגן איכותיים.

בתמונה:  צילום לטרלי של כלב בו ניתן לראות המצאות גוף זר בקיבה, במקרה זה עצם.

המצאות גוף זר בקיבה

 

אולטרה-סאונד

בדיקת האולטרה-סאונד מאפשרת לבצע הדמיה בטוחה ולא פולשנית של איברים פנימיים ובעיקר אלו המורכבים מרקמות רכות. מכשיר האולטרה-סאונד נעזר בגלי קול על מנת לזהות רקמות שונות בגוף אשר מוצגות על גבי מסך מחשב "בשידור חי". בצורה זו יכול הרופא להעריך באופן מידי את גודל ומבנה האיבר הנבדק, לאתר שינויים במידה וקיימים וע"י כך לקדם את התהליך הדיאגנוסטי. שימוש רב נעשה בעזרת מכשיר האולטרה-סאונד בעת בדיקת איברי הבטן הפנימיים כגון כבד, טחול, מע' השתן, מע' העיכול, כלי דם ועוד. בביה"ח מבוצעת גם דגימת איברים פנימיים בהנחיית אולטרה-סאונד (שאיבת תאים ונוזלים, לקיחת ביופסיות), שיטה המונעת את הצורך בהרדמה ממושכת וכירורגיה לאיסוף מידע חיוני על הרקמות.

שימוש נוסף במכשיר האולטרה-סאונד הינו הדגמת זרימת הדם (בדיקת דופלר), בכלי הדם השונים בגוף.

בתמונה: אולטרסאונד של קרני רחם מאוד מורחבות המכילות מוגלה. תמונה אופיינית לדלקת רחם (PYOMETRA )  בכלבות וחתולות לא מעוקרות.

אולטרסאונד של קרני רחם

 

טומוגרפיה ממוחשבת  (CT)

בדיקת CT היא סוג של צילום לא פולשני שנועד לתת תמונה דו ותלת-ממדית של פנים הגוף. בעת ביצוע הבדיקה, מקור קרינה שנע סביב החולה מעביר קרני רנטגן דרך הגוף בזוויות שונות. גלאים קולטים את הקרניים לאחר שעברו דרך הגוף ושולחים אותות אלקטרונים למחשב אשר מעבד את הנתונים ויוצר הדמיה דו ותלת מימד של איברי הגוף השונים.

בדיקות CT משמשות כחלק מתהליך דיאגנוסטי של מחלות הקשורות למע' העצבים המרכזית (מוח ועמוד שידרה), בדיקת חללי האף, הסינוסים ובית החזה, איברי הבטן השונים, עצמות ומפרקים.

ביה"ח הוטרינרי הינו המקום הראשון בישראל בו החל לפעול באופן קבוע מכון CT לצרכי וטרינריה בלבד.

בתמונה: מכשיר ה CT בבית החולים.
  עז בCT

 

תהודה מגנטית (MRI)

סריקת תהודה מגנטית מאפשרת הדגמה מעולה ובלתי פולשנית של איברי הגוף השונים ובעיקר של הרקמות הרכות. בסריקה זו לא נעשה שימוש בקרינה מייננת (כבצילום רנטגן או סריקת CT) אלא בקרינת רדיו ושדה מגנטי. ה MRI משמש להדגמה והערכה של מערכת העצבים המרכזית (המח וחוט השדרה)  ומסייע גם בהערכת מבנים נוספים כגון מפרקים.

מבנה מכשיר וחדר ה MRI בביה"ח מאפשרים סריקת גפיים גם בסוסים להדגמת מפרקים וגידים שאינה אפשרית בשיטות דימות אחרות. 

בתמונה: פריצת דיסק בין חולייתי צווארי בכלב, המודגמת בסריקת MRI.

MRI