המחלקה לרפואה פנימית וכירורגיה של סוסים

מחלקת סוסים

 

אודות המחלקה

המחלקה לרפואה וכירורגיה של חיות גדולות בבית החולים מאכלסת את כל חלקו הדרומי של המתחם. במחלקה עובדים 11 רופאים וטרינרים, מתוכם 5 רופאים בכירים (3 מהם מומחים בכירורגיה ומומחית ברפואה פנימית), 3 מתמחים, פוסט-אינטרן ו-3 רופאים סטאז'רים בשנת Internship. בנוסף עובדים במחלקה 5 טכנאים קבועים וצוות טכנאים העובד על בסיס משמרות. במחלקה מתקבלים בעלי חיים מכל חלקי הארץ וגם משטחי הרשות הפלשתינאית ומירדן, המופנים בעיקר על ידי רופאי הסוסים בשטח.

המחלקה קולטת מקרים רפואיים וכירורגיים של סוסים, חמורים ולעיתים רחוקות, גם בעלי חיים גדולים אחרים (פרות, עזים, כבשים, לאמות, אלפקות, גמלים, חזירים וחיות בר).

בית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי הוא ביה"ח היחידי לסוסים ולחיות גדולות בישראל, המספק שירותי רפואה וכירורגיה על ידי רופאים מומחים.

במחלקה לרפואה וכירורגיה של חיות גדולות קיימים שני חדרי הניתוח פעילים: חדר אחד לניתוחי מעיים (קוליק) וחדר ניתוח "נקי" עבור ניתוחים אורתופדיים.
כמו כן, במחלקה ישנם 35 תאי אשפוז לסוסים, ביניהם:

  • 20 תאי אשפוז רגילים
  • 3 תאי אשפוז מיוחדים למקרים הדורשים בידוד ו- 4 תאי אשפוז נוספים למקרים הדורשים בידוד חלקי
  • תא מרופד עם מנוף הרמה למקרים עצביים המלווים בשיתוק
  • 7 תאי אשפוז מיוחדים לאם וסייח

המחלקה מספקת שרותי חירום, כולל כירורגיה, 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה וזאת על ידי אחזקת צוות רופא תורן וטכנאים הנמצאים במחלקה 24/7.

ברשות המחלקה מכשור רפואי וציוד ברמה הגבוהה ביותר, הכולל בין היתר:

  • ציוד ארתרוסקופיה מתקדם
  • אנדוסקופ לבחינת דרכי הנשימה ומערכת המין
  • גסטרוסקופ לבדיקת הקיבה
  • מכשירי אולטרסאונד ניידים וקבועים להדמיית מערכות הגוף, מערכת המין והגפיים
  • מכשיר רנטגן נייד לצילומי גפיים (DR)
  • מכשיר רנטגן גדול נייח (היחידי מסוגו בישראל) לצילומי בית חזה, אגן ובטן בסייחים ובסוסים בוגרים
  • מכשיר CT המאפשר הדמיית ראש וגפיים של סייחים וסוסים צעירים במשקל של עד 150 ק"ג
  • מכשיר MRI המאפשר הדמיית גפיים בסוס בוגר. (הבדיקה מתבצעת בהרדמה מלאה של הסוס כדי למנוע תזוזה)
  • Dynamic Respiratory Scope (=DRS) מכשיר לבדיקה אנדוסקופית בזמן מאמץ כך שניתן לאתר פתולוגיות שאינן מאובחנות בזמן מנוחה
  • Diode Laser לייזר בעל עוצמה גבוהה (60 ואט) הנועד להסרת מסות, טיפול בגידולי עור וניתוחים שונים במערכות הנשימה והמין

בנוסף לצוות המחלקה, עובדים בבית החולים מומחים מתחומים שונים ברפואה הווטרינרית המספקים שירותי רפואה וייעוץ ברמה הגבוהה ביותר גם לסוסים, ביניהם מומחים לקרדיולוגיה, אופתלמולוגיה (רפואת עיניים), אונקולוגיה, דרמטולוגיה, טריוגנולוגיה (פוריות) פתולוגיה קלינית ונוירולוגיה. מומחים אלו מצוידים בציוד המתקדם ביותר בתחומם, המאפשר אבחון וטיפול במחלות שונות גם בסוסים.

 

פרוצדורות במחלקת רפואה וכירורגיית סוסים

הוצאת טבור מזוהם 

פרוצדורות חירום

הגעה מוקדמת לכל אחת מהפרוצדורות הבאות יכולה לשפר באופן דרמטי את סיכויי הסוס לשרוד ולהעלות באופן ניכר את סיכויו לשוב לתפקוד מלא:

ניתוחי קוליק

סקירת חלל הבטן ופתירת הנזק למעיים אשר עלול להיות מסכן חיים (סיבוב, היסט, חסימה ועוד). הניתוח נעשה בהרדמה מלאה כשהסוס מונח על גבו ונעשה באופן בלעדי במחלקת סוסים בבית החולים.

ניתוח קוליק בהרדמה מלאה (ניתוח קוליק בהרדמה מלאה)

בשנים האחרונות ישנם ניתוחי קוליק מסויימים אשר ניתן לבצע בעמידה, תחת טשטוש בלבד וללא הסיכונים הכרוכים בהרדמה מלאה ובהתאוששות ממנה.  

ניתוח קוליק בעמידה (ניתוח קוליק בעמידה)

ניתוח בטן בהריון

ניתוחים אלו כוללים סיבוב רחם או ניתוח קיסרי במקרי הצורך.

ניתוח קיסרי בסוסה (ניתוח קיסרי בסוסה)

ארתרוסקופיה למפרקים עם זיהום

פרוצדורה זעיר-פולשנית המתבצעת במקרים של פציעות החודרות למפרקים או במקרים של זיהום ממקור הדם בסייחים. בניתוח מבצעים שטיפה וניקיון יסודי של המפרק תוך כדי הסתכלות על חלל המפרק ואומדן של מידת הנזק,

ניתוח ארתרוסקופיה במפרק מזוהם (ניתוח ארתרוסקופיה במפרק מזוהם)

טיפול בפציעות

הטיפול בפציעות בגפיים כולל הערכת מידת הנזק, ניקיון יסודי של הפצע כולל התערבות כירורגית (הטריית הפצע) ותפירה במידת הצורך. הניתוח נעשה לעיתים בעמידה תחת טשטוש בלבד אולם במקרים מסויימים תידרש הרדמה כללית. פציעות נוספות כגון חדירה לחלל הבטן או לבית החזה ידרשו התערבות כירורגית מורכבת יותר כגון ניתוח בטן או פתיחת בית חזה בהרדמה מלאה.

תיקון פציעות

תיקון שברים

שברים טראומטיים בעצמות ארוכות בסוסים הינם מאתגרים ביותר לתיקון אולם בבית החולים ישנו צוות מנוסה ומכשור מתקדם על מנת לנסות ולתת פתרון לבעיה. מניסיוננו, על אף התפיסה הרווחת, ישנם מקרים לא מעטים של שברים ברי תיקון אשר מסתיימים בתוצאות חיוביות. תלוי כמובן באופי השבר, בסוס ובנכונות הבעלים.

הסרת טבור מזוהם בסייחים

הניתוח נעשה בחירום בסייחים בני מספר ימים עד מספר שבועות, על מנת למנוע מעבר וזריעה של חיידקים מהטבור המזוהם אל שאר חלקי הגוף ובכך לחשוף את הסייח למצב של אלח דם חמור (ספסיס). טיפול אנטיביוטי במקרים רבים איננו מספק וללא ניתוח, הזיהום עלול להתפשט לאיברים אחרים, לגרום לדלקת ריאות או מעיים (שלשול קשה) ולזיהום במפרקים שונים, ובסופו של דבר להביא למות הסייח. ניתוח בשלב מוקדם, יכול למנוע סיבוכים ולהציל חיים!

הסרת טבור מזוהם (הסרת טבור מזוהם)

ניתוחי מערכת הנשימה התחתונה (בית-חזה)

פחות נפוץ אולם ייעשה במקרים מסויימים כגון: פציעות חודרות לבית החזה, הרניה סרעפתית או זיהום קשה בחלל בית החזה. הניתוח יכול להיעשות בטכניקה זעיר-פולשנית -  Thoracoscopy - בעמידה ותחת טשטוש או ב"שיטה פתוחה" - Thoracotomy - תחת הרדמה מלאה.

פרוצדורות אלקטיביות 

אבחון וטיפול בצליעות

אבחון מקור הצליעה על ידי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כגון מכשיר זיהוי צליעות רגיש ומתקדם ביותר(Lameness Locator), הרדמות מקומיות, שימוש באמצעי הדמיה מתקדמים: צילומי רנטגן (DR), אולטרסאונד משוכלל, MRI ועוד. הטיפול עשוי לכלול הזרקות מפרקיות הכוללות טיפולים מתקדמים ויחודיים לבית החולים כגון PRP ,IRAP או טיפולים כירורגיים (כגון ארתרוסקופיה).

ארתרוסקופיה אבחונית וטיפולית

לטיפול בהוצאת שבבי סחוס/עצם, פגמים התפתחותיים בסחוס (OCD), דלקת מפרק כרונית (DJD), טיפול בציסטות(SBC) ואבחון בעיות הנובעות מכאב מפרקי ממקור לא ברור.

   לקראת ארתרוסקופיה - מחלקת חיות גדולות (לקראת ניתוח ארתרוסקופיה)

נוירקטומי

קטיעת קצוות העצבים המגיעים לפרסה על מנת לבטל את תחושת הכאב בפרסה. הטיפול נעשה במקרים בהם יש כאב מוגבר באזור הפרסה ולא ניתן לבטלו על ידי טיפולים שמרניים. הסיבה הנפוצה לביצוע הפרוצדורה הינה סינדרום נביקולרי. 

טנוטומי

קטיעת הגיד המכווץ הפנימי (DDFT) על מנת לבטל את השפעתו על עצם הקופין(P3) . פרוצדורה זו נעשית לרוב במקרי למיניטיס קשים כאשר יש רוטציה חמורה של 3P

טנוסקופיה וחיתוך הליגמנט האנולרי

בסוסים הסובלים מבעיות כרוניות במעטפת הגידים וכתוצאה מכך המעטפת נפוחה וגורמת לצליעה. בניתוח זה מבצעים טנוסקופיה לשם איבחון וטיפול תוך כדי התבוננות במעטפת הגידים וחיתוך הליגמנט העוטף את המעטפת לשם שחרור הלחץ במעטפת וקבלת הקלה מיידית.

חיתוך הליגמנט המדיאלי של הפטלה

במצבים בהם הפיקה נעולה (Upper Patellar Fixation) וגורמת לצליעה חמורה ברגל אחורית ללא אפשרות לכווץ את החלק העליון של הרגל. נפוץ יותר בגזעים קטנים ופונים. ניתוק הליגמנט גורם לשחרור מיידי של הפיקה ופתרון הצליעה. 

הסרת שחלה גידולית

סוסות המציגות התנהגות זכרית, בדומה לסטליונים (סוסים זכרים אשר אינם מסורסים), או בעלות מחזור לא סדיר, ייתכן כי סובלות משחלה גידולית (GCT) ויש להוציאה. הניתוח מבוצע בעמידה, תחת טשטוש, בעזרת לפרוסקופ. השחלה מנותקת בעזרת מכשיר צורב (Ligasure), מוכנסת לשקית ייעודית (Retrieval Bag) ואז מוצאת באלגנטיות דרך חתך קטן יחסית מחלל הבטן. הסוסה חוזרת לרוב למחזור תקין ומתעברת בהצלחה תוך מספר חודשים.

סירוס רגיל או אשך טמיר

סירוס בבית החולים מבוצע בתנאים סטריליים לחלוטין עם סגירה מלאה של החתכים. מיקום האשך יאותר בעזרת אולטרסאונד כאשר, אשך בטני יוסר בעמידה בדרך כלל, באמצעות לפרוסקופ ואשך אשר נמצא בתעלה, (Inguinal) יוסר בגישה ישירה לתעלה תוך הרדמה כללית. 

סירוס בעמידה (סירוס בעמידה)

לפרוסקופיה

החדרת מצלמה לחלל הבטן, לרוב בעמידה תחת טשטוש, לשם הסרת שחלה גידולית, סירוס אשך טמיר בטני, סגירת החלל בין הטחול לכליה (Nephrosplenic space) למניעת היסטים חוזרים למקום (Nephrosplenic Space Ablation), אבחון מקור לקוליקים כרונים, לקיחת ביופסיה מהמעי וכדומה. 

ניתוח לפרסקופיה (ניתוח לפרסקופיה)

איחוי מפרקים

במצב של דלקת מפרקים ניוונית כרונית חמורה, שברים מורכבים או פריקות מפרק מסויימות. פרוצדורה זו מבוצעת לרוב על ידי הנחת משתלים במפרק תחת הרדמה מלאה. פרוצדורה זו עשויה להיות מצילת חיים ולעיתים רבות אף להחזיר את הסוס לפעילות אתלטית כתלות במפרק המעורב.

טיפול בשאיבת אוויר  Cribbing

ניתוק השרירים והעצב הגורמים לשאיבת אויר ובכך מונעים את פעילות השאיבה וההתנהגות האובססיבית של הסוס. הניתוח עבר אבולציה והגירסה הנוכחית נעשית על ידי שימוש בלייזר ומביאה להצלחה יפה ברוב המקרים.

ניתוחי מערכת נשימה עליונה

בעיות במערכת נשימה עליונה לרוב גורמות לקושי בעבודה מאומצת ורעשים בזמן עבודה. בבית החולים מבוצע אבחון למקור הבעיות הללו וטיפול בהן. חלק מהפתולוגיות אופייניות לסוסי מירוץ כגון roaring או הסטת החיך הרך (DDSP) ומטופלות כירורגית. בעיות סינוסים וכיסים גוטוראלים כגון דלקת בסינוסים, גידולים ומסות בסינוסים, זיהום בכיסים הגוטוראלים או התנפחות שלהם באויר (טימפאני) מטופלים בעמידה תחת טשטוש ולעיתים בעזרת שימוש בלייזר.

עקירת שיניים

בעיות בשורשי השיניים גורמות לסוס סבל רב ומתגלות בדרך כלל כאשר הסוס סובל מבעיות אכילה. אבחון הבעיה נעשה בעזרת צילום רנטגן והפתרון הוא לרוב עקירת השן הבעייתית. 

שימוש בלייזר

בלעדי לבית החולים ומשמש לפרוצדרות רבות כגון הסרת מסות, פרוצדורות במערכת הנשימה העליונה כגון cribbing או בטימפאני של השקים הגוטוראלים ועוד. השימוש בלייזר הנו פתרון אלגנטי ופשוט המונע תופעות לוואי כגון דימום או חזרתיות של גידולים.

תיקון הרניות (בקעים)

כגון הרניה טבורית, הרניה אינגווינאלית (מפסעתית), הרניה סרעפתית או הרניות חתך לאחר ניתוחי בטן. הניתוח נעשה בהרדמה מלאה עם או בלי שימוש ביריעה מחזקת למניעת חזרתיות(Mesh) .

ניתוחי מערכת המין הנקבית

לאחר המלטה עלולים להיווצר קרעים או פיסטולות רקטו-ואגינליות. בבית החולים מבוצעים בהצלחה, באופן שגרתי, תיקונים של פגמים אלו, בעמידה, תחת טשטוש והרדמה אפידורלית. לעיתים נמצא שהבעיה הינה קרע בצוואר הרחם או בעיה במבנה הפרינאום וגם לבעיות הללו ישנם פתרונות כירורגיים מתאימים.