check
הרדמה | בית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי

פרוצדורות

פרוצדורות במחלקה


שאלות נפוצות

שאלות נפוצות



צוות המחלקה

צוות המחלקה


הרדמה וטיפול בכאב
הרדמה וטיפול בכאב

הרדמה

יש לי כלב זקן שזקוק לניקוי שיניים אבל אני מפחד להרדים אותו. מה לעשות?

אף על פי שגיל אינו מחלה, בעלי חיים מבוגרים נוטים לסבול ממחלות כרוניות, ירידה בתפקוד המערכות השונות וכן מחילוף חומרים איטי יותר. עם זאת ניתן לצמצם את הסיכון בהרדמה באופן משמעותי, ע"י ביצוע סדרת בדיקות לפני הרדמה, על מנת לאתר מחלות כרוניות ובעיות רקע העלולות לסכן את חיי הפציינט בהרדמה. בדיקות אלה כוללות בדיקות דם כלליות וספציפיות (כגון תפקודי כלייה), צילומים של בית החזה, א.ק.ג (רישום הפעילות החשמלית של הלב) ועוד. ניטור צמוד של בעלי חיים מבוגרים בהרדמה, לאחר איתור בעיות כרוניות וטיפול בהן, מפחית את הסיכון בשל גיל בעל החיים באופן משמעותי. השיקול העיקרי לפני ביצוע פרוצדורה בהרדמה מלאה צריך להיות נחיצות הפרוצדורה: אם הכלב לא אוכל בגלל בעיות שיניים, ההרדמה הינה חיונית ועדיף לא לדחות את הפרוצדורה, דחייה כזאת עלולה לעיתים לגרום להתדרדרות במצב הכלב ולהוסיף גורמי סיכון בעתיד.

יש לי בולדוג אנגלי שזקוק לבדיקת אוזניים. המגדל אמר לי שלא שווה להרדים אותו בשביל זה, האם זה נכון?

לכלבים ברכיצפליים (בעלי מבנה פנים פחוס) כגון בולדוג אנגלי, פאג ופקינז, ישנם לעיתים קרובות בעיות במערכת הנשימה העליונה. בעיות אלו עלולות להגביר את הסיכון בהרדמה ולגרום לסיבוכים עקב תופעות של בליעת אוויר ומאמץ נשימתי, בעיקר בשלב ההתעוררות. כמו כן למערכת הנשימה יש תפקיד בוויסות חום הגוף של החיה וכלבים מגזעים אלה עלולים להתקשות בכך. ניתן להרדים כלבים ברכיצפליים לצורך ביצוע פרוצדורות חיוניות. בכדי להפחית את הסיכון יש לדאוג להרגעה טובה לפני ואחרי ההרדמה, אבטחה של דרכי נשימה פתוחות על ידי החדרת צינור (טובוס) לקנה הנשימה, תכנון נכון של מהלך ההרדמה וההתעוררות ומוכנות למענה חרום במידת הצורך לאחר הפרוצדורה. בנוסף, פרוצדורות בהרדמה כללית לכלבים פחוסים מומלץ לבצע בתנאי מיזוג אוויר טובים ובימים קרים, על מנת למנוע את הצורך של הכלב בהלחתה (קירור ע"י התנשפות).

הכלבה שלי עברה עיקור ואמרו לי שזה לא כואב. האם זה נכון?

זה לא נכון. עיקור הינו ניתוח המחייב פתיחה של חלל הבטן וחיתוך של שרירים ואיברים פנימיים- שחלות ורחם. בכל שכבות הרקמה הרכה ישנם קולטנים עצביים לכאב. ככלל התגובה של בעלי חיים לכאב זהה לזו של בני האדם, ולכן כל מה שכואב לנו כואב להם. כמו כן, יש לזכור שההרדמה כשלעצמה אינה מונעת את מעבר הכאב אלא רק את המודעות לו והיכולת להגיב, ויש להתייחס לכאב בנפרד מההרדמה. לכן יש לדאוג לשיכוך כאב לפני, במהלך ואחרי סיום העיקור. שיכוך הכאב מקצר את זמן ההחלמה ומקטין את רמת העקה (סטרס) של החיה במהלך הטיפול כולו.